OVER ONS

ONTSTAAN

Bedrijf

Wij zijn een jong bedrijf dat in september 2021 haar deuren heeft geopend. We zijn klein, fijn en knus. Het grote voordeel is dat de lijnen kort zijn met ouders en dat de kinderen en ouders niet te maken krijgen met teveel verschillende gezichten. We zijn gehuisvest in een pand dat volledig is verbouwd en geschikt gemaakt voor het veilig en gezond opvangen van jonge kinderen. We willen dat onze kinderen de kinderopvang prettig, comfortabel en uitdagend vinden, zodat ze lekker kunnen spelen en zich ontwikkelen. We streven naar een fijne en ontspannen sfeer en werken met leidsters die achter onze visie staan.

Ouders kiezen vaak bewust voor onze opvang vanwege onze visie, ervaring en het spelaanbod.

Sarah Bense

Algemeen directeur

Waarom heb ik Vrije Bosdiertjes kinderdagverblijf opgericht? 

Sinds een aantal jaar ben ik werkzaam in de kinderopvang. Ik heb bij verschillende organisaties gewerkt, maar nog niet de vibe gevonden die ik zelf graag terug zou zien in de kinderopvang. Daarom heb ik besloten om een eigen kinderdagverblijf op te richten. Om kinderen, ouders en de leidsters een fijne plek te bieden waar zij met een goed en vertrouwd gevoel naartoe komen. 

 

Waar komt mijn interesse in de antroposofie vandaan?
Als kind heb ik op de Rudolf Steinerschool in Prinsenland gezeten.

De manier van werken heb ik altijd als zeer prettig ervaren en ik kijk hier positief op terug. Het gevoel van erbij horen en de positieve vibe, is een mooie basis om op voort te borduren. 

Moeder zijn 

Wat het echt betekent om moeder te zijn heb ik ervaren in oktober 2019. Toen kreeg ik een zoontje dat zelf ook naar de Vrije Bosdiertjes gaat, net als zijn zusje dat er in 2021 bijgekomen is. De eerste periode is niet niks, en zeker niet wanneer u uw kind voor het eerst naar de opvang brengt. Het is van belang dat u zich prettig voelt bij de leidsters en omgeving zodat u uw kind met een gerust hart kunt achterlaten. 

 

Ik nodig u hierbij van harte uit om eens bij ons binnen te komen kijken. Graag wel op afspraak in verband met de rust op de groep. 

Missie en visie


Bij Vrije Bosdiertjes kinderdagopvang is het belangrijk om goede waarden en normen te hanteren. Kinderen leren grotendeels van hun omgeving en ontwikkelen zich als eigen individu. Als pedagogisch medewerker is het juiste voorbeeld geven dan ook belangrijk in de ontwikkeling van een kind. 

Missie


Het is onze missie om op een gezonde, geduldige en rustige wijze, kwalitatief hoge kinderopvang te bieden, waarbij het voor een ieder prettig is om er te zijn. Zowel voor het kind, de ouder(s) als het personeel. Wij leggen de nadruk op gezonde voeding, creativiteit, het werken met natuurlijke materialen en bewustwording van de natuurlijke omgeving. Daarbij vinden wij het respectvol omgaan met elkaar en het respect hebben voor elkaars emoties zeer belangrijk.


Visie


Wij willen dat alle kinderen zich prettig en veilig voelen bij ons. Wij leggen hier (samen met ouders) een stabiele bodem voor elk kind zodat een kind zich kan en durft te ontplooien. Een kind dat zich fijn en prettig voelt, staat open voor ontwikkeling en groei. Dit willen wij bereiken door onze positieve benadering van kinderen.

PEDAGOGISCHE WERKWIJZE

Positieve benadering
Wij benaderen de kinderen zo positief mogelijk en gebruiken bij voorkeur niet het woord ‘nee’. We denken mee met kinderen als er conflictjes zijn en we zijn altijd in de buurt, maar proberen het hen zoveel mogelijk zelf te laten oplossen. We praten niet over de hoofden van de kinderen maar met hen, dat doen we zoveel mogelijk op ooghoogte met de kinderen. Wij staan voor het maken van persoonlijk contact en een positieve benadering van het kind. Wij stimuleren het samenspel en oplossingen zoeken voor eventuele moeilijkheden.

Corrigeren van kinderen
Als we kinderen aanspreken op iets wat niet mag, benoemen we alternatieven. Vaak is ‘nee’ of ‘niet doen’ zeggen snel gezegd. We proberen daarom te zeggen wat de kinderen wel kunnen. Bijvoorbeeld als ze binnen rennen, zeggen we “Wij lopen binnen.” Als een kind met speelgoed gooit, zeggen we “je mag met het speelgoed spelen.” We laten kinderen bij voorkeur zien wat we bedoelen. Door het visueel te maken is het voor jonge kinderen makkelijker om te begrijpen wat we bedoelen met woorden.

Gezonde voeding
We bieden alleen biologisch eten en drinken aan en zo veel mogelijk seizoensgebonden producten. Dit sluit aan bij wat je lichaam op dat moment nodig heeft en het bevat ook nog eens meer voedingsstoffen. Zo krijgt een kind alle bouwstoffen die het nodig heeft om zich goed te kunnen ontwikkelen tot een volwaardig mens. Goede voeding is ook een juiste basis om de concentratie bij kinderen te versterken. Elke maand maakt onze algemeen medewerker een maaltijdschema waarbij er rekening word gehouden met variatie in het aanbod voor de kinderen.

Elke dag hebben we vaste eetmomenten. In de ochtend eten we om 9:30u vers gesneden of gepureerd fruit zodat het lichaam alle vitamines goed kan opnemen voor de dag. Er worden minstens 2 verschillende fruitsoorten aangeboden. ‘s Middags om 11:30u eten wij een warme maaltijd zodat het lichaam genoeg tijd heeft gedurende de dag om alle voedingsstoffen te verwerken. Kinderen zijn overdag actief en druk bezig met groeien en ontwikkelen. Dit kost het lichaam veel energie. Hier kan een warme stevige bodem goed bij helpen zodat kinderen de nodige brandstof hebben om de dag goed door te komen. Een maaltijd bestaat uit een combinatie van: rijst/aardappels/pasta/couscous, verse of diepvriesgroentes en vlees/vis/vega/ei. Als tussendoortje om 15:00 eten we rauwkost zoals komkommer, paprika en tomaatjes en rond 16:45 een cracker of maiswafel met zuivelspread, humus of pindakaas. Bij het eten drinken wij water, thee of melk.

Creativiteit

Het stimuleren van fantasie en ontdekken van nieuwe mogelijkheden, doen wij door middel van open eind materiaal. Open eind materialen zijn voorwerpen die niet precies vertellen wat je ermee kan doen. Verschillende kleuren, geuren, vormen en voelpatronen zijn belangrijk om te leren onderscheid te maken tussen dingen. Elk soort materiaal heeft een eigen voelpatroon. Dit prikkelt het tastzintuig in de hersenen waardoor het kind patronen sneller zal herkennen en leren plaatsen.

Uitleg geven en voordoen is belangrijk, maar ook juist ruimte geven om zelf te kunnen ontdekken. Zo krijgt het kind de gelegenheid om zijn eigen fantasie en karakter te ontwikkelen.


Werken met natuurlijke materialen
De speel- en spelmaterialen die wij aanbieden zijn veelal gemaakt van natuurlijke grondstoffen, zoals hout, steen en wol. Onze inrichting bestaat uit voornamelijk houten en duurzame meubels. We zijn ons bewust dat deze materialen ook wel veiligheidsrisico’s met zich mee kunnen brengen. In ons beleidsplan Veiligheid en Gezondheid beschrijven we hoe we met deze risico’s omgaan en welke maatregelen we treffen om deze zo klein mogelijk te maken.


Bewustwording van de natuurlijke omgeving
Elke groep heeft een eigen seizoenen/thematafel om zo op speelse wijze het besef te creëren van de verschillende fases van het jaar en wat de natuur ons daarin biedt. Ons dagelijkse activiteitenaanbod is gebaseerd op thema seizoenen en natuur en zijn ontwikkelingsgericht.


Respectvol omgaan met elkaar en emoties
Onze leidsters zijn sensitief en responsief. Dit doen ze door goed naar het kind te kijken, te luisteren en hen proberen te begrijpen. De interpretatie van gedrag en houding heeft met ervaring te maken. Een ervaren leidster hoort het verschil tussen een huiltje, jengelen, klagen en dergelijke en reageert hierop. Emoties mogen er zijn, ook boze. Wij vinden het belangrijk dat kinderen leren om met emoties om te gaan en daarom reageren we er op. Bijvoorbeeld: "Ik zie dat je heel boos bent, dat begrijp ik wel hoor, ik zou ook boos zijn als mijn auto zou worden opgepakt." Of "Ah, wat ben jij verdrietig, kom maar, ik troost je wel."

In de groepen zitten de leidsters regelmatig tussen en bij de kinderen. Zo kan er gemakkelijk (oog)contact worden gemaakt. De leidsters zijn dichtbij en makkelijk te bereiken voor spel, aandacht of een knuffel.


Individuele aandacht
We vinden het belangrijk om kinderen ook exclusieve aandacht te geven, één op één. Dit doen we bijvoorbeeld tijdens het verschonen. De leidster vertelt het kind wat er gaat gebeuren en zorgt zo voor voorspelbaarheid. Verschoonmomenten zijn vaak een intiem onderonsje tussen leidster en kind. Door een vast patroon aan te houden van de handelingen, weet het kind op een gegeven moment wat er gaat gebeuren wat weer goed is voor de band tussen de leidsters en de kinderen. Ook bevordert het de taalvaardigheid, de sociale ontwikkeling en de emotionele veiligheid van het kind.


Omgaan met conflicten
Natuurlijk komt het regelmatig voor dat kinderen ruzietjes hebben. Vaak gaat het over speelgoed dat wordt afgepakt, een speelplek die wordt ingenomen, voorpiepen in de rij en dergelijke. We proberen zoveel mogelijk niet in te grijpen. We moedigen de kinderen aan door eventuele oplossingen aan te dragen en alternatieven aan te bieden. Als kinderen er samen echt niet uitkomen of het loopt uit de hand, helpen wij hen uiteraard om het gevoel naar elkaar te uiten en samen naar een oplossing te zoeken.

Bijvoorbeeld als een kind speelgoed afpakt van een ander kind, kijken we eerst rustig toe, hoe de kinderen dit zelf oplossen. Lukt dit niet omdat het kind het speelgoed niet terug wil geven, dan gaan we op ooghoogte bij de kinderen zitten en vertellen we wat we zien. “Ik zie dat jij het speelgoed van … gepakt hebt, dit maakt … verdrietig/boos.” We geven dan de kinderen de ruimte om het zelf op te lossen. Indien een kind nog niet kan praten, vragen we het kind om het speelgoed terug te geven. We kunnen hierna eventueel samen kijken voor ander speelgoed. Zo leren we een kind verder te kijken naar andere mogelijkheden.

Als een kind een ander kind slaat of duwt, is hier meestal iets voorgevallen waarvan de signalen niet (op tijd) zijn opgemerkt. Dan gaan we bij de kinderen op ooghoogte zitten en vertellen we wat we zien. We proberen kinderen zoveel mogelijk te stimuleren om zelf de emoties te benoemen, als dit niet lukt benoemen we de emoties die we waarnemen. We proberen het gesprek aan te gaan en samen tot een oplossing te komen.

Op deze manier creëren wij het besef van de emoties van andere kinderen.

En dat bepaalde acties gevolgen kunnen hebben voor de omgeving.

VEILIGHEID EN HYGIËNE

Je kind is je grootste en kostbaarste bezit. Dit beseffen wij maar al te goed.


Om de omgeving van de kinderen zo veilig en schoon mogelijk te houden, hebben wij hier een beleid voor ontwikkeld. Zo kan je kind zonder zorgen op ontdekkingstocht.

Het beleid veiligheid en gezondheid en protocol hygiëne mag je als ouder te allen tijde inzien. Vraag dit aan de leidsters.

WELBEVINDEN VAN HET KIND

Onze basis:

Structuur en ritme zorgen voor een fijne sfeer en duidelijkheid in de groep. Je kind en de leidsters weten wat er gaat gebeuren en dat geeft rust. Rust creëert ruimte en mogelijkheden. Daarom hebben we een vast dagschema met ruimte voor vrij spel en activiteiten vanuit het thema. Zo krijgt je kind een overzichtelijke maar toch gevarieerde en uitdagende dag. 

GGD

GGD rapport inzien? Dat kan!

Klik hier om ons rapport in te zien

Share by: